Транспортен барометър на TIMOCOM: В търсене на изгубения транспортен капацитет
Транспортен барометър на TIMOCOM: В търсене на изгубения транспортен капацитет
Данните за офертите за товари останаха стабилни през летните месеци. Силното търсене на краткосрочен транспортен капацитет доведе до рязко увеличение на дела на товарите през септември.
В противовес на общата икономическа рецесия данните от транспортния барометър на TIMOCOM показват голямо търсене на товарен капацитет в Европа. През третото тримесечие на 2024 г. офертите за товари в цяла Европа са се увеличили с 90%, докато офертите за товарни обеми, генерирани на пазара на TIMOCOM за товари, продължават да намаляват.
Търсенето в Европа остава почти непроменено
В цяла Европа търсенето на транспортни обеми през третото тримесечие остава почти толкова високо, колкото и през второто тримесечие на тази година (-0,1%). Да не би традиционният летен спад да не се е проявил? Въпреки икономическия застой? Във всеки случай броят на офертите за товари на спот пазара беше значително по-висок, отколкото през 2023 г., като достигна своя връх през септември със среден дял на товарите от 81%. В германския вътрешен транспорт броят на офертите за товари през третото тримесечие беше с 11% по-нисък от предходното тримесечие и с 66% по-висок от този за същия период през 2023 г. Това развитие е забележително, тъй като според института ifo обемът на поръчките и бизнес очакванията на предприятията в Германия са отрицателни. В производствения сектор индексът е спаднал до най-ниското си ниво от юни 2020 г. насам. Липсата на поръчки се е задълбочила. Това засяга предимно основните отрасли на германската промишленост, но също така и сектора на услугите и търговията.
От друга страна, полската икономика се развива по-благоприятно. Според прогнозата от пролетта на Европейската комисия брутният вътрешен продукт на Полша ще нарасне с 2,8% през 2024 г., което е почти три пъти по-бързо от средното за ЕС. През второто тримесечие полската икономика вече отбеляза значителен ръст както на вноса, така и на износа. През третото тримесечие броят на офертите за товари по множество маршрути от и за Полша също се е увеличил многократно в сравнение с предходната година. В това число влизат маршрути до Унгария, Чехия, Франция и Германия. По тези маршрути също се наблюдава ръст в сравнение с предходното тримесечие.
Повече оферти за товари на спот пазара поради липса на ресурси
Поради недостига на ресурси на транспортния пазар в резултат на закриването на предприятия и обявяването на несъстоятелност, както и поради периодите на отпуски и празници, а също и поради това, че активните транспортни предприятия са намалили своите автопаркове по причини, свързани с разходите, търсенето на капацитет все повече се засилва на борсите за товари чрез спот пазара. „Въпреки намаляването на поръчките в германската икономика, все още има нужда от транспорт. Загубеният капацитет в транспортния сектор надминава икономическия спад, което означава, че търсенето на борсите за товари остава много високо през третото тримесечие“, обяснява контрастиращото развитие Gunnar Gburek, ръководител на отдел „Бизнес въпроси“ в TIMOCOM. „В някои отрасли търсенето на товарни обеми може да бъде задоволено с все още наличния капацитет, особено когато не се изискват сертификати или специално оборудване. В отраслите, в които се изисква специално оборудване, като например хладилни агрегати, канали за рулони, прикачени мотокари или специални лицензи, все още има голям недостиг и е трудно или невъзможно да се осигури допълнителен капацитет.“
По-малък капацитет и по-малко нови превозни средства
Недостигът на товарни обеми се проявява в намаляването на офертите за товарни обеми на пазара на TIMOCOM за товари. През третото тримесечие те са намалели с общо 8% в сравнение със същото тримесечие през предходната година. Тук се наблюдава паралел с регистрациите на нови превозни средства в сектора на товарните автомобили през същия период. По данни на Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA) на Германия броят на новорегистрираните превозни средства и ремаркета при големите камиони е намалял, особено що се отнася до влекачите (юли -39,3%, август -69,5%, септември -38,2%).
Цените на офертите и ценовите предложения се колебаят
На пазара на TIMOCOM за товари клиентите могат да добавят цена към офертата (цена на офертата), а потенциалните изпълнители могат да посочат своите цени (ценови предложения). Движението на цените може да бъде определено от тези две алтернативи. През третото тримесечие средните седмични цени на офертите за вътрешни транспортни услуги в Германия бяха между 1,48 евро/км и 1,83 евро/км. Следователно средната цена през третото тримесечие е била с до 14,9% по-висока от тази през същото тримесечие през предходната година. Ценовите предложения също са се повишили през третото тримесечие: през седмицата с най-голямо търсене превозвачите са предлагали средни цени до 1,91 евро/км.
При разглеждане на всички европейски маршрути най-високата средна седмична цена е била 1,70 евро/км, което е значително увеличение спрямо предходната година. Средните ценови предложения за международен транспорт са били средно на същото ниво и следователно също значително над стойностите от предходната година.
Перспективи: до Коледа се очаква само лек спад на офертите за товари
Въпреки че през четвъртото тримесечие на 2024 г. се очаква лек спад на офертите за товари, търсенето на транспортни услуги ще остане над стойностите от предходната година с оглед на бизнеса в края на годината. Поради липсата на капацитет се очаква съотношението между товарите и товарните обеми да бъде средно около 78:22 през октомври и да не спада под 70:30 до декември включително (вж. прогнозата в графиката). „От средите на производителите на потребителски стоки чуваме, че може да се очаква необичайно голямо използване на свободния капацитет с оглед на недостига на оферти за товарни обеми в интензивните дни преди Коледа“, споделя Gunnar Gburek.
Повече информация за актуалната ситуация на транспортния пазар и за транспортния барометър можете да намерите тук.