14.08.2024

Транспортен барометър на TIMOCOM: Ако икономиката се съживи, възниква риск от липсата на достатъчен транспортен капацитет

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Развитие на дела на товарите в Европа 

Въпреки слабите икономически и икономически предизвикателства в Европа, данните за предлагането на товари се увеличават през второто тримесечие на 2024. На пазара TIMOCOM, една от най-мащабните мрежи за автомобилен товарен транспорт в Европа, регистриранията на товари бяха значително по-големи спрямо предходната година. 

В цяла Европа са генерирани общо два пъти повече оферти за товари, отколкото през същия период на 2023 г. (+101%) и 53% повече, отколкото през първото тримесечие на 2024. Както и през предходната година, май показа пикови обеми на товарите (+112% спрямо 2023) и достигна нов годишен връх със среден дял на товарите от 81%. Общият брой на офертите за товари в германския вътрешен транспорт през второто тримесечие е с 66% по-висок в сравнение със същото тримесечие на предходната година. В сравнение с първото тримесечие броят на вътрешните оферти в Германия също се е увеличил с две трети.

Липсва капацитет на пазара за нарастващия брой краткосрочни превози  

През празничния месец май има особено голямо търсене на транспорт всяка година. За да се справят с такива върхове, необходимите допълнителни мощности се търсят основно на борсите за товари. В тази ситуация спедиторите и спедиторите, които обикновено използват основно фиксирани транспортни партньори, също все по-често правят транспортни поръчки. „Тогава офертните цени в борсите за товари обикновено са по-доходоносни от фиксираните договорени условия“, обяснява Гунар Гбурек, ръководител отдел „Бизнес администрация“ в TIMOCOM. „Често пъти превозвачите не желаят да предоставят на клиентите си по-голям капацитет на сравнително ниски цени за превоз на товари. Затова много клиенти започват да предлагат отворените транспортни поръчки на борсите за товари.“

Липсата на водачи и увеличаването на несъстоятелността допринасят за затрудненията с капацитета на транспортния пазар. На пазара на TIMOCOM, след спад на годишна база от 28% в офертите за товарно пространство през първото тримесечие на 2024, през второто тримесечие на 2024 г. е преустановен с още 3% по-нисък капацитет на камионите в сравнение с предходната година. „По-голямото търсене и покачващите се цени всъщност насърчават превозвачите да изграждат нови мощности. Лошата инфраструктура и неизчислимата използваемост на новите задвижващи технологии обаче карат мнозина да се колебаят“, казва Гунар Гбурек. „Това може да доведе до възможен икономически подем поради неналични мощности.“

TIMOCOM препоръчва на спедиторите да създават затворени борси за товари, на които могат да се предлагат допълнително необходимите маршрути. Там свързаните фиксирани транспортни партньори ще получат възможност да поискат текущи пазарни цени за тези маршрути чрез съответното ценово предложение.

 

Transportbarometer cargo space q2 2024 graphic2

Зареждане на оферти за помещения през второто тримесечие на 2024

 

„Офертите на борсите за товари в момента обикновено са по-доходоносни от договорените в началото на годината условия.„   Гунар Гбурек, ръководител отдел „Бизнес администрация“ в TIMOCOM

Цените на офертите и ценовите предложения се колебаят

В рамките на Германия средните седмични офертни цени на преустановените оферти за товари през второто тримесечие на 2024 са между 1,61 евро/км и 1,83 евро/км, в зависимост от текущото търсене. Средната цена през второто тримесечие е с 13,9% над офертната цена от предходното тримесечие. За разлика от тях ценовите предложения на превозвачите през второто тримесечие показаха средни стойности до 1,93 евро/км. В седмици на голямо търсене цената, която се изисква за вътрешните немски маршрути, нарасна значително. Това е увеличение със 17,4% спрямо 2023. Това означава, че цената на офертата и цената на търсенето са очевидно различни. „В крайна сметка двете страни вероятно ще се споразумеят и ще намерят балансирано решение“, коментира Гунар Гбурек.

Разглеждайки всички европейски отношения, офертната цена е средно 1,60 евро/км. От друга страна, ценовите предложения за международни превози бяха средно до 1,58 евро/км и по този начин почти на ценовото ниво на офертата. Разликата не беше толкова ясна тук, защото по-дългите трансгранични маршрути обикновено позволяват по-ниска цена на километър, а разходите за дизел и пътни такси варират в зависимост от региона.  

Най-високите цени на офертите са по маршрути до Обединеното кралство: Максималните стойности за транспортни оферти, особено от Швейцария, Италия и Франция до Обединеното кралство, са средно между 2,34 евро/км и 2,75 евро/км на седмична база. Допълнителните усилия, дължащи се на комплексните митнически разрешения и дългото време за чакане на границите, както и трудността при намирането на подходящи двупосочни пътувания, са съществени причини за сравнително високите цени.

През лятото се очаква спад: Намаление на офертите за товари до и включително август

Прогнозата за третото тримесечие на 2024 предполага спад в търсенето на транспортния пазар. Средното съотношение на товарите спрямо товарните обеми се очаква да бъде под 70:30 през традиционно по-слабите летни месеци юли и август. Едва от септември нататък вероятно ще настъпят сезонни увеличения на офертите за товари с оглед на предстоящия оборот в коледния период. Тогава делът на товарите в транспортния барометър на TIMOCOM може отново да надхвърли 75% и да се върне към стойностите от 2022 (виж прогнозата в графиката).

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Развитие на дела на товарите в Европа 

Повече информация за актуалната ситуация на транспортния пазар и транспортния барометър можетеда намерите на www.timocom.com. 

Изтеглете съобщение за пресата
в началото