15.02.2018

TimoCom транспортен барометър: Недостигът на товарни обеми продължава да става все по-голям

Обемът на товарите в Европа отново с необичайно висок

(2)

Свободните товарни капацитети в Европа стават все по-недостатъчни. Транспортният барометър на TimoCom отново показва това. През четвъртото тримесечие на 2017г., за съжаление съотношението на най-голямата транспортна платформа в Европа беше 71 поръчки за товари към 29 предложение за товарни обеми.

 

За цялата 2017 година транспортният барометър на TimoCom отчете средно съотношение на товарите спрямо товарните обеми от 70:30 в Европа. През септември 2017 г. беше отчетен най-висок дял на товарите в историята от 78 процента. Какво означава: Непрекъснато нарастващият брой стоки, които трябва да бъдат транспортирани от A до B, води до все по-малко свободни товарни автомобили.

„За кратко време поведението на купувачите на европейския транспортен пазар се промени забележимо. Там където преди възложителите избираха своите търговски партньори, днес изпълнителите в реално време избират подходящ товар за свободния си капацитет. Търсенето напълно обърна нещата“, каза говорителят на TimoCom Гунар Гбурек, имайки предвид неравното съотношение през 2017 г.

Съотношението на товарите спрямо товарното пространство на европейския транспортен пазар за същия период през предходната година беше значително по-балансирано: При съотношение от 53:47 транспортният барометър на TimoCom показа само лек превес на товарите през четвъртото тримесечие на 2016 г.

Кои причини стоят зад тази промяна?

Продължаващото добро състояние на пазарите. Немската икономика работи под пълна пара. Икономическият индикатор на Немския институт за икономически изследвания (DIW Berlin) отчете през четвъртото тримесечие на 2017 г. необичайно висок ръст на брутния национален продукт от 109,4 пункта. Последиците: Значително увеличаване на транспортните нужди.

 

Все по-малко шофьори на товарни автомобили. Според данните на Германския съюз за спедиция и логистика (DSLV) в Германия понастоящем не достигат минимум 45 000 шофьори на товарни автомобили. И не се очаква този брой да намалее, понеже работата не е много атрактивна. Армията, някога най-голямата школа за професионални шофьори, вече я няма, като след толкова години последиците все още са видими.

 

Новите седмични почивки. От средата на миналата година в Германия шофьорите на товарни автомобили вече не могат да прекарват редовните седмични почивки в превозното средство, а на друго място с подходящи условия за спане. Това отнема ценно време и същевременно намалява наличността на товарните капацитети.

 

В това обаче Гбурек вижда и положителен ефект: „Това са добри времена за превозвачите. Професията отново ще получи призвание и заплащането ще нарасне. Шофьорът отново ще застане на мястото, който му се полага: един незаменим партньор по снабдителна верига, която осигурява благосъстоянието и икономиката на нашата държава.“

 

Още днес независимите транспортни фирми могат да избират възложителите си и да получат най-атрактивните поръчки. От това ще възникне ново съотношение на силите на пазара: Транспортните фирми ще могат да бъдат независими и да предлагат самостоятелно на пазара услугите си директно или през борси за товари, убеден е Гбурек. В края на краищата от това може да спечели целия бранш: „Транспортът отново ще стане по-атрактиен.“

 

Изтеглете съобщение за пресата
в началото