Транспортен барометър на TIMOCOM: Негативни настроения въпреки положителните перспективи за транспортния пазар през 2025 г.? (БГ)
Сезонен спад на офертите за товари през четвърто тримесечие, но доста над нивата от предходната година и добри прогнози за европейския шосеен транспорт на стоки.
Freight share at a glance with year-on-year comparison
2024 година завърши с лек сезонен спад в предлагането на товари, но търсенето на транспорт в Европа е и остава високо. Всеки, който търсеше транспорт с камион в края на годината, трябваше да бръкне малко по-дълбоко в джоба си и да предложи по-високи цени. През 2025 г. разходите за шосеен транспорт на стоки и съответно цените на транспорта ще продължат да растат.
В края на годината съотношението на товари към товарни пространства не достигна баланс: Делът на товарите беше постоянно над 70% до декември включително и надвишаваше съществуващото предлагане на камиони. През четвъртото тримесечие на 2024 офертите за товари в Европа са били със 79% повече, отколкото през същото тримесечие на предходната година. Огромното търсене доведе до почти удвояване на офертите за товари, публикувани на спот пазара на пазара на TIMOCOM за товари през 2024 г. (+92%). Според анализ на “Transport Intelligence Ltd.” браншове като електронната търговия, производството и търговията на дребно засилиха това търсене, тъй като компаниите попълваха запаси и транспортираха стоки през границите.
Транспортният пазар в Германия
През цялата 2024 г. в германския вътрешен транспорт са регистрирани общо 70% повече въвеждания на товари, отколкото през 2023 г. В рамките на Германия, въпреки стагнацията в икономическото развитие, е регистрирано увеличение от 59% на оферти за товари през последното тримесечие в сравнение със същото тримесечие на предходната година. „Някои спедиторски компании и превозвачи успяха да се възползват от сделките през празничния сезон, но като цяло секторът на транспорта и логистиката е песимистичен за следващите месеци“, казва Гуар Гбурек ръководител на отдел “Бизнес въпроси” в TIMOCOM. Според института “Ifo” само една от осем компании в Германия очаква подобрение в сделките през 2025 г..

Cargo space offers in 2024 down 12% year-on-year
12% по-малко оферти за товарни пространства в сравнение с миналата година
През 2024 г. офертите за товарни пространства, публикувани на пазара на TIMOCOM, са намалели с 12% в сравнение с предходната година. Причините включват освен съществуващия отдавна недостиг на шофьори, който в момента ограничава капацитета, и увеличените разходи, които не могат да бъдат прехвърлени. През последното тримесечие имаше увеличение на товарните пространства през октомври, който беше с голямо търсене, в сравнение със същия месец на предходната година (+6%), но в крайна сметка общо 3% по-малко камиони през 4-то тримесечие на пазара на TIMOCOM за товари в сравнение със същото тримесечие на предходната година.
Според проучвания на Института за икономически изследвания (IW) компании от само седем сектора планират да наемат нови служители тази година. Сред тях има и спедиторски фирми, които възнамеряват да увеличат човешкия си ресурс. „Надеждите на транспортните компании за по-добър бизнес следователно надделяват над общото предпазливо икономическо настроение“, заключава Гунар Гбурек.
Търсене на транспортни средства в шосейния транспорт на стоки през 2024 г.
Сред най-често търсените транспортни единици в офертите за товари през 2024 г. категорично на първо място са камиони с тентово ремарке. Този тип полуремаркета са заявени в 60,3% от офертите за товари през миналата година. На второ място са мегатрейлърите и джъмбо камионите с 18,6%, следвани плътно от хладилни камиони и ремаркета с 13,2%.

The most frequently requested semi-trailer types in 2024
Офертни цени и ценови предложения на високо ниво преди началото на годината.
Ограниченото пространство за товари прави наличния капацитет на камиони ценен актив. Цените се договарят трудно в логистичната индустрия. Наличността и съответно офертната цена от клиента, както и ценовите предложения от потенциални изпълнители варират в зависимост от разстоянието и изискванията. Това се наблюдаваше много отчетливо през четвъртото тримесечие. Предлаганите цени за транспорт от октомври до Коледа бяха между 1,44 евро/км и 1,74 евро/км средно за седмица в цяла Европа и се повишиха с около 20% през последните две седмици на декември в сравнение с предходните седмици. Заявилите превоз на товар с камион малко преди празниците или в дните между Коледа и Нова година, е трябвало да предложат малко повече. Офертните цени в цяла Европа са се повишили средно с до 16,5% в сравнение със същото тримесечие на миналата година. Исканата от превозвачите средна цена е с до 18% по-висока спрямо същото тримесечие на предходната година. В Германия средните транспортните цени бяха между 1,60 евро/км и 1,86 евро/км. За това допринесоха увеличените наскоро разходи за дизелово гориво.
Прогноза за текущата 2025 година
За първото тримесечие на 2025 г. се очаква търсенето на транспорт на спот пазара да се запази високо, тъй като се избягват дългосрочните договорни отношения поради несигурното бъдеще. Съотношението товари-товарно пространство не се очаква да падне под 65:35. „Поради това, че Великденските празници са месец по-късно тази година, търсенето ще се повиши отново едва през април, така че делът на товарите ще нарасне до над 70%“, прогнозира Гунар Гбурек от TIMOCOM. „Цените на транспорта също ще се повишат с увеличаване на търсенето, не на последно място, за да се компенсират значително увеличените разходи за въглеродни емисии и тол такси.
Анализаторите от “Transport Intelligence” очакват европейският автомобилен товарен транспорт да нарасне с 2,0% в реално изражение като цяло през 2025 г. и да достигне стойност от над 436 милиарда евро. „Като цяло нещата не изглеждат толкова мрачни за европейския транспортен сектор. Въпреки това е под въпрос дали германските логистични фирми, които работят предимно на вътрешния пазар, ще се възползват от това, тъй като тук в момента има стагнация“, казва Гунар Гбурек.